Asiakkaiden näkökulmasta monet asiat hoituvat nykyään digilaitteiden avulla. Esimerkiksi laskujen maksaminen, ruokatilauksen tekeminen tai lainan hakeminen onnistuu netin avulla. Kasvokkain tapahtuvat palvelutilanteet ovat vähentyneet huimasti. Uskon niiden vähentyvän entisestään tulevien vuosien aikana digitalisaation kehittymisen myötä.
Kuitenkin näkemykseni mukaan ihmiset kaipaavat tietyissä palvelutilanteissa tulevaisuudessakin ammattitaitoisia työntekijöitä. Nyky yhteiskunnassa on paljon ihmisiä, joilla ei esimerkiksi ole minkäänlaista digiosaamista. Yritysten on siis tärkeää tarjota monipuolisia palveluita jatkossakin säilyttääkseen kaikki asiakassegmentit.
Digitalisaation ja kasvuhalukkuuden yhteys
Keväällä 2019 tehdyn Palta ry:n tekemän tutkimuksen mukaan yrityksillä, jotka hyödyntävät digitaalisuutta ja tarjoavat digituotteita on yhteys kasvuhalukkuuteen. Lisäksi tällaiset yritykset ovat halukkaimpia kansainvälistymään.
Paltan mukaan digitalisaatio on avain kansainväliselle menestymiselle. Yrityksen on siis erityisen tärkeä olla mukana digitalisaation aallonharjalla, mikäli tavoitteena on kansainvälisyys. Lisäksi Paltan tiedotteen mukaan palveluvienti nähdään merkittävänä potentiaalina suomalaisille yrityksille. Erityisesti lähimarkkinoilla unionin alueella on suurta potentiaalia havaittavassa. Unionin alueen markkinat ovat Paltan tiedotteen mukaan vielä melko kehittymättömät palvelujen osalta. Suomalaisilla yrityksillä olisi siis hyvä mahdollisuus kehittää näitä unionin alueen markkinoita palveluiden osalta.
Digiosaajista pulaa
Nopea digitalisaation kasvu ja jatkuva kehitys tuo mukanaan myös tarvetta digiosaajille. Paltan tiedotteen mukaan monet kasvuhaluisimmat yritykset kärsivät työvoiman saatavuus ongelmista. Digiosaajista käydään kovaa kilpailua yritysten kesken. Yrityksillä ei siis ole riittävästi resursseja kehittämään digitaalisuutta työvoimapulan vuoksi.
Mielestäni ongelman korjaamiseksi täytyisi kouluttaa enemmän digiosaajia, koska digitalisaatio ei ole katoamassa ja heidän tarve kasvaa jatkuvasti. Olisi tärkeää innostaa ihmisiä digiopintojen pariin. Oman kokemukseni mukaan esimerkiksi yläkoulussa ja lukiossa ei juurikaan kannusteta ja anneta informaatiota erilaista digiopinnoista. Haluan painottaa, että tämä on vain oma kokemukseni ja tähän on voinut tulla muutoksia viime vuosien aikana.
Lähteet:
https://www.palta.fi/tiedotteet/tuore-tutkimus-mita-digimpi-palvelu-tai-tuote-sita-kasvuhaluisempi-yritys/
Kuvien lähteet:
kuva 1: https://www.gaia.fi/fi/blog/ict/digitalisaatio-mahdollistaa-kestavan-kehityksen/
kuva 2: https://www.paivanlehti.fi/tag/digiosaaja/


Teksti oli mielenkiintoista luettavaa. Kappalejako oli selkeää, joka teki tekstistäkin helpommin luettavaa. Tekstiin oli tuotu myös hyvin omia mielipiteitä ja perusteluja. Omakohtaisen kokemuksen esille tuominen tuki hyvin viimeisen kappaleen tekstiä.
VastaaPoistaMielestäni blogin aloitus oli todella hyvin tehty ja se sisälsi paljon omia ajatuksiasi. Käytetystä lähteestä oli kerrottu selkeästi ja tuot myös omia mietteitäsi asiasta hyvin esille. Olen myös samaa mieltä näkemyksestäsi vähäisestä digiosaamiseen kannustamisesta peruskoulussa ja lukiossa. Kehitysehdotuksena olisit voinut kertoa miten kasvuhalukkuuden ja digituotteiden käytön yhteys näkyy. Kaiken kaikkiaan erinomainen blogiteksti tärkeästä aiheesta tulevaisuutta ajatellen.
VastaaPoistaMielenkiintoinen ja selkeästi luettavissa oleva teksti! Kappalejaot ja väliotsikot helpottivat lukukokemusta. Kiva, että olit kertonut omista kokemuksista ja antanut esimerkkejä ja huomioita yhteiskunnan tilanteesta digitalisaatiossa.
VastaaPoista