Siirry pääsisältöön

1.4 Digitalisaatio ja palvelualat


Yritykset hyödyntävät jatkuvasti enemmän ja enemmän toiminnassaan digitaalisuutta. Sen avulla mahdollistetaan monia palveluita, jotka eivät olisi mahdollisia ilman digitaalisuutta. Nämä erilaiset digipalvelut hyödyttävät sekä kuluttajia että yrityksiä.

 Asiakkaiden näkökulmasta monet asiat hoituvat nykyään digilaitteiden avulla. Esimerkiksi laskujen maksaminen, ruokatilauksen tekeminen tai lainan hakeminen onnistuu netin avulla. Kasvokkain tapahtuvat palvelutilanteet ovat vähentyneet huimasti. Uskon niiden vähentyvän entisestään tulevien vuosien aikana digitalisaation kehittymisen myötä.  

Kuitenkin näkemykseni mukaan ihmiset kaipaavat tietyissä palvelutilanteissa tulevaisuudessakin ammattitaitoisia työntekijöitä. Nyky yhteiskunnassa on paljon ihmisiä, joilla ei esimerkiksi ole minkäänlaista digiosaamista. Yritysten on siis tärkeää tarjota monipuolisia palveluita jatkossakin säilyttääkseen kaikki asiakassegmentit.


Digitalisaation ja kasvuhalukkuuden yhteys

Keväällä 2019 tehdyn Palta ry:n tekemän tutkimuksen mukaan yrityksillä, jotka hyödyntävät digitaalisuutta ja tarjoavat digituotteita on yhteys kasvuhalukkuuteen. Lisäksi tällaiset yritykset ovat halukkaimpia kansainvälistymään. 

Paltan mukaan digitalisaatio on avain kansainväliselle menestymiselle. Yrityksen on siis erityisen tärkeä olla mukana digitalisaation aallonharjalla, mikäli tavoitteena on kansainvälisyys. Lisäksi Paltan tiedotteen mukaan palveluvienti nähdään merkittävänä potentiaalina suomalaisille yrityksille. Erityisesti lähimarkkinoilla unionin alueella on suurta potentiaalia havaittavassa. Unionin alueen markkinat ovat Paltan tiedotteen mukaan vielä melko kehittymättömät palvelujen osalta. Suomalaisilla yrityksillä olisi siis hyvä mahdollisuus kehittää näitä unionin alueen markkinoita palveluiden osalta.

Digiosaajista pulaa

Nopea digitalisaation kasvu ja jatkuva kehitys tuo mukanaan myös tarvetta digiosaajille. Paltan tiedotteen mukaan monet kasvuhaluisimmat yritykset kärsivät työvoiman saatavuus ongelmista. Digiosaajista käydään kovaa kilpailua yritysten kesken. Yrityksillä ei siis ole riittävästi resursseja kehittämään digitaalisuutta työvoimapulan vuoksi. 

Mielestäni ongelman korjaamiseksi täytyisi kouluttaa enemmän digiosaajia, koska digitalisaatio ei ole katoamassa ja heidän tarve kasvaa jatkuvasti. Olisi tärkeää innostaa ihmisiä digiopintojen pariin. Oman kokemukseni mukaan esimerkiksi yläkoulussa ja lukiossa ei juurikaan kannusteta ja anneta informaatiota erilaista digiopinnoista. Haluan painottaa, että tämä on vain oma kokemukseni ja tähän on voinut tulla muutoksia viime vuosien aikana.


 – Katriina


Lähteet:

https://www.palta.fi/tiedotteet/tuore-tutkimus-mita-digimpi-palvelu-tai-tuote-sita-kasvuhaluisempi-yritys/

Kuvien lähteet:

kuva 1: https://www.gaia.fi/fi/blog/ict/digitalisaatio-mahdollistaa-kestavan-kehityksen/

kuva 2: https://www.paivanlehti.fi/tag/digiosaaja/




Kommentit

  1. Teksti oli mielenkiintoista luettavaa. Kappalejako oli selkeää, joka teki tekstistäkin helpommin luettavaa. Tekstiin oli tuotu myös hyvin omia mielipiteitä ja perusteluja. Omakohtaisen kokemuksen esille tuominen tuki hyvin viimeisen kappaleen tekstiä.

    VastaaPoista
  2. Mielestäni blogin aloitus oli todella hyvin tehty ja se sisälsi paljon omia ajatuksiasi. Käytetystä lähteestä oli kerrottu selkeästi ja tuot myös omia mietteitäsi asiasta hyvin esille. Olen myös samaa mieltä näkemyksestäsi vähäisestä digiosaamiseen kannustamisesta peruskoulussa ja lukiossa. Kehitysehdotuksena olisit voinut kertoa miten kasvuhalukkuuden ja digituotteiden käytön yhteys näkyy. Kaiken kaikkiaan erinomainen blogiteksti tärkeästä aiheesta tulevaisuutta ajatellen.

    VastaaPoista
  3. Mielenkiintoinen ja selkeästi luettavissa oleva teksti! Kappalejaot ja väliotsikot helpottivat lukukokemusta. Kiva, että olit kertonut omista kokemuksista ja antanut esimerkkejä ja huomioita yhteiskunnan tilanteesta digitalisaatiossa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Henkisen hyvinvoinnin edistäminen

Tässä blogikirjoituksessa tulen jakamaan ajatuksiani minua kiinnostavasta aiheesta, joka on henkinen hyvinvointi ja sen edistäminen. Henkinen  hyvinvointi tarkoittaa turvallisuuden tunnetta, kokemusta merkityksellisyydestä sekä yleisesti elämän kokemista mielekkäänä. Siihen liittyy myös kyky kohdata ja hyväksyä erilaiset vastoinkäymiset ja selviytyä niistä. (Kotiliesi, 27.3.2020.) Koen aiheen tärkeäksi, koska tässä maailmassa, jossa elämme henkinen hyvinvointi jää usein suorittamisen, kiireen, stressin, paineiden ja jatkuvan tavoitettavuuden varjoon. Kuitenkin se on yksi tärkeimmistä tekijöistä onnellisuuden ja hyvinvoinnin edistäjänä. Tässä blogikirjoituksessa keskitymme siihen, miten voimme aktiivisesti edistää henkistä hyvinvointia ja luoda pohjan tasapainoiselle ja merkitykselliselle elämälle.  Ensimmäinen askel henkisen hyvinvoinnin edistämisessä on itsetuntemus ja sen kehittäminen. Itsetuntemus tarkoittaa lyhyesti sitä, että tuntee itsensä, omat ajatukset, tunteet, ...

Suunnitelma sosiaalisen median hyödyntämisestä jalkapalloturnauksessa

Kuva: Theodor Meyer / Pexels Tässä blogitekstissä esittelen suunnitelman paikallisen jalkapalloturnauksen markkinoinnista ja osallistujien sitouttamisesta sosiaalisen median avulla. Tapahtuma järjestetään paikallisen urheiluyhdistyksen toimesta ja se on suunnattu aikuisten harrastejoukkueille. Suunnitelmana on hyödyntää monipuolisesti eri sosiaalisen median kanavia jotta tapahtuman näkyvyys ja osallistujien kokemukset voidaan maksimoida. Jalkapalloturnauksen sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelman nimenä toimii "Näkyvyyttä, yhteisöllisyyttä ja osallistumisen iloa". Tavoitteena on luoda kohdennettu sosiaalisen median kampanja aikuisille jalkapallon harrastajille, joka lisää turnauksen tunnettuutta, houkuttelee uusia osallistujia ja katsojia sekä vahvistaa paikallisyhteisön ja lähikuntien urheilukulttuuria. Sosiaalisen median hyödyntämisen avulla pyritään saada osallistujia paikallisten joukkueiden lisäksi myös lähikunnista. Tavoitteisiin kuuluu myös nykyisten osallistujien ...

5.6 Saavutettavuus verkkosivuistoissa

  Tässä postauksessa tulen käsittelemään verkkosivustojen saavutettavuutta. Sillä tarkoitetaan sitä, että verkkosivustot ovat helppokäyttöisiä ja helposti ymmärrettäviä sekä kuka tahansa pystyy käyttämään niitä.  Saavutettavat verkkosivut ovat tärkeitä yhdenvertaisuuden edistämisen vuoksi. Nykyään myös lainsäädäntö edellyttää yleisesti saatavilla olevien palvelujen tuottajia tekemään verkkosivuistoistaan saavutettavia. Millaiset ovat saavutettavat verkkosivut? Saavutettavat verkkosivustot ovat sellaiset, jossa on huomioitu erilaiset käyttäjät erilaisten ominaisuuksien avulla, jotta mahdollisimman moni pystyisi käyttämään niitä rajoitteista huolimatta. Verkkosivustojen saavutettavuutta voi lisätä hyvin monilla pienillä tekijöillä. Esimerkiksi verkkosivujen saavutettavuutta edistävät helposti ymmärrettävä selkokieli, tekstin kuuntelumahdollisuus, iso fonttikoko, sopiva rivinpituus ja tekstin tukeminen kuvilla.  Ketkä hyötyvät saavutettavuudesta? Lähtökohtaisesti ihan jokain...