| Kuva: Theodor Meyer / Pexels |
Tässä blogitekstissä esittelen suunnitelman paikallisen jalkapalloturnauksen markkinoinnista ja osallistujien sitouttamisesta sosiaalisen median avulla. Tapahtuma järjestetään paikallisen urheiluyhdistyksen toimesta ja se on suunnattu aikuisten harrastejoukkueille. Suunnitelmana on hyödyntää monipuolisesti eri sosiaalisen median kanavia jotta tapahtuman näkyvyys ja osallistujien kokemukset voidaan maksimoida.
Jalkapalloturnauksen sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelman nimenä toimii "Näkyvyyttä, yhteisöllisyyttä ja osallistumisen iloa". Tavoitteena on luoda kohdennettu sosiaalisen median kampanja aikuisille jalkapallon harrastajille, joka lisää turnauksen tunnettuutta, houkuttelee uusia osallistujia ja katsojia sekä vahvistaa paikallisyhteisön ja lähikuntien urheilukulttuuria. Sosiaalisen median hyödyntämisen avulla pyritään saada osallistujia paikallisten joukkueiden lisäksi myös lähikunnista. Tavoitteisiin kuuluu myös nykyisten osallistujien sitouttaminen ja positiivisen ilmapiirin luominen tapahtuman ympärille.
Kampanjan pääkohderyhmänä toimii paikallisten ja lähikuntien aikuisten harrastejalkapallojoukkueet, jotka haluavat kilpailla turnauksissa ja lisätä yhteisöllisyyttä turnaukseen osallistumisen avulla. Pelaajat ovat aktiivisia harrastajia, jotka nauttivat yhteisöllisyydestä, liikunnasta ja rennosta kilpailemisesta. Kohderyhmään kuuluu myös osallistujien läheiset ja katsojat, sillä heille halutaan jakaa informaatiota ja lisätä kiinnostusta turnaukseen liittyen. Lisäksi kohderyhmään kuuluu hankitut yhteistyökumppanit ja mahdolliset uudet yhteistyökumppanit. Kampanjan avulla pyritään herättää muun muassa lähialueiden yrityksissä kiinnostusta yhteistyöstä jalkapalloturnauksen järjestäjän kanssa.
Jalkapalloturnaus on jo useana vuonna järjestetty harrastejoukkueiden kohtaamispaikka, jossa paikalliset ja lähikuntien joukkueet voivat kilpailla rennossa, mutta silti kilpailuhenkisessä ilmapiirissä. Tapahtuma tarjoaa aikuisille mahdollisuuden pitää yllä aktiivista elämäntapaa, tavata muita pelaajia ja viettää aikaa ystävien kanssa. Toteutus on tärkeä sillä, aikuisten jalkapalloharrastejoukkueiden turnaukset jäävät usein vähälle huomiolle. Sosiaalisen median kampanjoinnin avulla voidaan kuitenkin lisätä turnauksen tunnettavuutta ja houkutella enemmän joukkueita sekä katsojia. Lisäksi voidaan edistää osallistujien välistä vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä. Kampanjoinnin avulla voidaan myös lisätä turnauksen uskottavuutta urheilutapahtumana.
Sosiaalisen median työkaluiksi valikoitui Facebook, Instagram, YouTube ja TikTok. Kaikki valitut kanavat ovat avoimia ja niiden käyttöönotto sekä kuluttaminen on ilmaista, jotka vaikuttivat myös niiden valintaa. Avoimuudella ja ilmaisella kuluttamisella halutaan edesauttaa mahdollisimman laajan yleisön saavuttamista. Turnauksen pääkanavina toimii Facebook ja Instagram, joissa jaetaan pääasiassa samankaltaista sisältöä. Facebook ja Instagram valikoitui sosiaalisen median työkaluiksi sillä ne tavoittavat laajan yleisön ja niiden käyttäjät kuuluvat kohderyhmään. Facebook ja Instagram toimivat turnauksen tiedotus- ja markkinointikanavina. Näissä kanavissa jaetaan markkinointisisältöä, tiedotteita muun muassa osallistuvista joukkueista ja aikatauluista, käytännön infoa turnauksesta osallistuville joukkueille sekä katsojille. Nämä kanavat myös mahdollistavat vuorovaikutuksen eri tahojen välillä. Esimerkiksi turnaukseen osallistuvat voivat kommentoida julkaisuihin tai lähettää kysymyksiä yksityisviesteinä. Instagramissa jaetaan Facebookiin verraten enemmän videosisältöä muun muassa Instagram reel -lyhytvideoiden muodossa.
TikTokissa jaetaan Instagram reel -lyhytvideoiden kaltaista sisältöä. TikTokissa ei jaeta yhtä informatiivista sisältöä kuin Facebookissa ja Instagramissa. Sisältö on sen sijaan enemmän viihteellistä ja humoristista. Julkaistava sisältö sisältää kuitenkin myös informaatiota, mutta rennommalla otteella. TikTok valikoitui käytettäväksi sosiaalisen median työkaluksi sen kasvavan suosion vuoksi. Yhä vanhemmat myös kuluttavat TikTokin sisältöä. Sen avulla kuitenkin pyritään saavuttamaan erityisesti nuoret aikuiset, jotka kuluttavat enemmän TikTokin sisältöä.
Turnauksen tärkeimmät ottelut ja kohokohdat tallennetaan ja jaetaan YouTube-kanavalle, jotta osallistujat ja katsojat voivat katsella niitä myöhemmin. YouTube tarjoaa mahdollisuuden koota koko turnauksen parhaat hetket yhteen paikkaan. YouTube valikoitui kanavaksi sen suosion ja sen mahdollistamien teknisten ominaisuuksien vuoksi. YouTube tarjoaa alustana mahdollisuuden pitkienkin videoiden julkaisuun. YouTubessa jaetaan siis hyvin erilaista sisältöä verraten Facebookiin, Instagramiin ja TikTokkiin, sillä sisältö ei painotu markkinointiin tai informaation lisäämiseen.
Yksityisyyden ja tietoturvan varmistaminen on tärkeä osa tätä hyödyntämissuunnitelmaa. Kaikkien valittujen työkalujen ja palvelujen käytössä on huomioitu yksityisyyden ja tietoturvan kysymykset. Turnauksen järjestäjät ovat sitoutuneet noudattamaan Euroopan unionin yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR), joka asettaa tiukat vaatimukset henkilötietojen käsittelylle. Osallistujien ja katsojien mahdollisia henkilötietoja käsitellään vain silloin, kun se on tarpeellista. Kaikki tietojen käsittely perustuu osallistujien suostumukseen tai muuhun lailliseen perusteeseen. Lisäksi osallistujille ja joukkueille tiedotetaan, miten heidän tietojansa käsitellään. Henkilötietoja säilytetään ainoastaan tarvittava aika, jonka jälkeen ne poistetaan tietoturvallisesti.
Sosiaaliseen mediaan jaettavien kuvien ja videoiden osalta varmistetaan, että julkaisu tapahtuu eettisesti ja lain mukaisesti. Muun muassa kaupalliseen tarkoitukseen käytettyihin kuviin pyydetään lupa kuvassa esiintyviltä henkilöiltä. Lisäksi aina ennen kuvien julkaisua varmistetaan, että julkaisuista ei ilmene mitään arkaluontoista tai yksityisyyttä loukkaavaa.
Sosiaalisen median kanavissa tapahtuvaa toimintaa valvotaan jatkuvasti. Epäasialliseen toimintaan puututaan välittömästi. Esimerkiksi muita loukkaavat tai muut epäasialliset kommentit poistetaan tai mahdollisesti puututaan muulla tavalla. Näin varmistetaan turvallinen ja asiallinen ympäristö sosiaalisen median kanavien kuluttajille.
Sosiaalisen mediasta vastaa kaksi henkilöä, joiden vastuullaan on varmistaa sosiaalisen median kanavien säännöllinen päivitys ja laadukkaan sisällön suunnittelu sekä tuottaminen. Lisäksi tapahtuman järjestäjä osallistuu suunnitteluun ja valvoo toteutusta. Vastuuhenkilöiden avulla voidaan varmistaa päivityksien säännöllisyys, laatu sekä johdonmukaisuus. Vastuuhenkilöt suunnittelevat ja toteuttavat mahdollisuuksien mukaan julkaistavan sisällön etukäteen.
Kommentit
Lähetä kommentti