Siirry pääsisältöön

Sosiaalisen median käyttö

Tässä postauksessa tulen käsittelemään minulle tutun sosiaalisen median työkalun lisäksi minulle tuntemattomia sosiaalisen median työkaluja. Lisäksi pohdin kahden eri yrityksen sosiaalisen median käyttöä. Sosiaalinen media on digitalisaation keskeinen kulmakivi, joka tarjoaa paljon mahdollisuuksia niin henkilökohtaiseen kuin ammatilliseen käyttöön. Itse hyödynnän sosiaalisen median alustoja pääasiassa henkilökohtaiseen käyttöön, mutta jossain määrin myös ammatilliseen käyttöön. 

Instagram on ollut minulle pitkään jo käytetyin sosiaalisen median kanava. Instagramissa käyttäjät voivat muun muassa jakaa valokuvia ja videoita sekä kertoa tarinoita. Instagram on hyvin suuressa suosiossa ympäri maailmaa. Henkilökohtaisen käytön lisäksi myös yritykset ovat omaksuneet Instagramin markkinointityökaluna hyödyntäen sen tarjoamaa potentiaalia brändin tunnettavuuden ja sitoutumisen lisäämiseksi. Itse en kuitenkaan hyödynnä Instagramia ammatillisessa käytössä tai esimerkiksi tunnettavuuden kasvattamiseen.

Minulle instagram tarjoaa inspiraatiota ja viihdettä. Se tarjoaa kanavan ilmaista itseäni luovasti, jakaa ajatuksiani ja inspiroivia hetkiä elämästäni. Vuorovaikutus muiden käyttäjien kanssa avaa mahdollisuuksia uusille ystävyyssuhteille ja verkostoitumiselle.

Tutkiessani minulle täysin tuntemattomia sosiaalisen median työkaluja minulle tuli vastaan Clubhouse, joka on audio-pohjainen sosiaalisen median sovellus, joka mahdollistaa reaaliaikaiset keskustelut ja paneelit. Clubhouse voi tarjota mahdollisuuden vuorovaikutukseen eri alojen asiantuntijoiden kanssa.

Toinen minulle lähes tuntematon sosiaalisen median työkalu Slack, joka on pikaviestintäsovellus, joka on suunniteltu erityisesti työryhmille ja tiimityöhön. Se tarjoaa erilaisia viestintä- ja yhteistyötyökaluja, kuten kanavia, keskusteluja ja tiedostojen jakamista. Slackia voidaan hyödyntää ammatillisessa ympäristössä projektien hallintaan, tiimityöskentelyyn ja nopeaan viestintään kollegoiden kanssa. Slack vaikuttaa hyvin hyödylliseltä ja monipuoliselta työkalulta.

Suurin osa yrityksistä ja organisaatioista hyödyntää nykypäivänä jollain tapaa jotakin sosiaalisen median alustaa toiminnassaan. Pohtiessani oman alani yrityksiä ja organisaatioita minulle tuli ensimmäisenä mieleen Osuuspankki, joka suurena finanssialan yrityksenä hyödyntää hyvin monipuolisesti sosiaalista mediaa eri kanavissa kuten TikTokissa, Instagramissa, Facebookissa ja LinkedIn:issä. Mielestäni Osuuspankki hyödyntää sosiaalista mediaa hyvin tehokkaasti, sillä se luo sisältöä monipuolisuuden lisäksi hyvin aktiivisesti ja laadukkaasti. Erityisesti itse törmään heidän sisältöönsä TikTokissa, jossa sisältö on monipuolista. Sisältö tarjoaa niin humoristista kuin opettavaista näkökulmaa talouteen liittyen. Sisällön humoristinen ote tuo käsiteltäviin aiheisiin rentoutta ja hauskuutta. Osuuspankin luomasta TikTok sisällöstä voi havaita, että heidän kohderyhmänsä kyseisellä alustalla on erityisesti nuoret ja nuoret aikuiset. Tämän voi päätellä muun muassa aiheista, joita sisällössä käsitellään. LinkedIn:issä sen sijaan sisältö painottuu enemmän esimerkiksi ammatilliseen viestintään ja rekrytointiin liittyviin aiheisiin. Osuuspankin LinkedIn:issä kerrotaan muun muassa paljon heidän työntekijöistään ja heidän osaamisestaan.

Toisena finanssialan yrityksenä mieleeni tuli Nordnet. Mielestäni Nordnetin sosiaalisen median hyödyntäminen on myös hyvin tehokasta kuten Osuuspankin. Näiden kahden yrityksen sosiaalisen median hyödyntäminen on hyvin samankaltaista. Kuitenkin eroavaisuuksia on havaittavissa. Esimerkiksi TikTok sisältö on Nordnetin osalta enemmän asiapitoisempaa. Sisällössä esiintyy esimerkiksi hyvin paljon erilaisten asiantuntijoiden näkemyksiä ajankohtaisiin asioihin. Nordnetin TikTok sisältää myös humoristista sisältöä, kuten Osuuspankin TikTok sisältö. Kuitenkin hieman vähemmissä määrin. Nordnetin sosiaalisen median sisältö on myös hyvin laadukkaasti tuotettua ja sitä tuotetaan aktiivisesti.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Henkisen hyvinvoinnin edistäminen

Tässä blogikirjoituksessa tulen jakamaan ajatuksiani minua kiinnostavasta aiheesta, joka on henkinen hyvinvointi ja sen edistäminen. Henkinen  hyvinvointi tarkoittaa turvallisuuden tunnetta, kokemusta merkityksellisyydestä sekä yleisesti elämän kokemista mielekkäänä. Siihen liittyy myös kyky kohdata ja hyväksyä erilaiset vastoinkäymiset ja selviytyä niistä. (Kotiliesi, 27.3.2020.) Koen aiheen tärkeäksi, koska tässä maailmassa, jossa elämme henkinen hyvinvointi jää usein suorittamisen, kiireen, stressin, paineiden ja jatkuvan tavoitettavuuden varjoon. Kuitenkin se on yksi tärkeimmistä tekijöistä onnellisuuden ja hyvinvoinnin edistäjänä. Tässä blogikirjoituksessa keskitymme siihen, miten voimme aktiivisesti edistää henkistä hyvinvointia ja luoda pohjan tasapainoiselle ja merkitykselliselle elämälle.  Ensimmäinen askel henkisen hyvinvoinnin edistämisessä on itsetuntemus ja sen kehittäminen. Itsetuntemus tarkoittaa lyhyesti sitä, että tuntee itsensä, omat ajatukset, tunteet, ...

Suunnitelma sosiaalisen median hyödyntämisestä jalkapalloturnauksessa

Kuva: Theodor Meyer / Pexels Tässä blogitekstissä esittelen suunnitelman paikallisen jalkapalloturnauksen markkinoinnista ja osallistujien sitouttamisesta sosiaalisen median avulla. Tapahtuma järjestetään paikallisen urheiluyhdistyksen toimesta ja se on suunnattu aikuisten harrastejoukkueille. Suunnitelmana on hyödyntää monipuolisesti eri sosiaalisen median kanavia jotta tapahtuman näkyvyys ja osallistujien kokemukset voidaan maksimoida. Jalkapalloturnauksen sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelman nimenä toimii "Näkyvyyttä, yhteisöllisyyttä ja osallistumisen iloa". Tavoitteena on luoda kohdennettu sosiaalisen median kampanja aikuisille jalkapallon harrastajille, joka lisää turnauksen tunnettuutta, houkuttelee uusia osallistujia ja katsojia sekä vahvistaa paikallisyhteisön ja lähikuntien urheilukulttuuria. Sosiaalisen median hyödyntämisen avulla pyritään saada osallistujia paikallisten joukkueiden lisäksi myös lähikunnista. Tavoitteisiin kuuluu myös nykyisten osallistujien ...

5.6 Saavutettavuus verkkosivuistoissa

  Tässä postauksessa tulen käsittelemään verkkosivustojen saavutettavuutta. Sillä tarkoitetaan sitä, että verkkosivustot ovat helppokäyttöisiä ja helposti ymmärrettäviä sekä kuka tahansa pystyy käyttämään niitä.  Saavutettavat verkkosivut ovat tärkeitä yhdenvertaisuuden edistämisen vuoksi. Nykyään myös lainsäädäntö edellyttää yleisesti saatavilla olevien palvelujen tuottajia tekemään verkkosivuistoistaan saavutettavia. Millaiset ovat saavutettavat verkkosivut? Saavutettavat verkkosivustot ovat sellaiset, jossa on huomioitu erilaiset käyttäjät erilaisten ominaisuuksien avulla, jotta mahdollisimman moni pystyisi käyttämään niitä rajoitteista huolimatta. Verkkosivustojen saavutettavuutta voi lisätä hyvin monilla pienillä tekijöillä. Esimerkiksi verkkosivujen saavutettavuutta edistävät helposti ymmärrettävä selkokieli, tekstin kuuntelumahdollisuus, iso fonttikoko, sopiva rivinpituus ja tekstin tukeminen kuvilla.  Ketkä hyötyvät saavutettavuudesta? Lähtökohtaisesti ihan jokain...