Siirry pääsisältöön

Digitaalinen identiteettini

Tässä postauksessa tulen käsittelemään digitaalista identiteettiäni sekä sitä millainen sosiaalisen median käyttäjä ja tarjoaja olen. Aluksi kun aloin pohtimaan omaa digitaalista identiteettiäni, ajattelin sen olevan hyvin yksityinen ja suojeleva. Osaltaan tämä pitääkin paikkaansa. Kuitenkin ajattelin, että minusta ei esimerkiksi ole saatavilla internetissä paljoa tietoa tai materiaalia. Tämä ajatus varmasti syntyi siitä, että sosiaalisen median tilini ovat esimerkiksi yksityisiä, eikä seuraajakuntani ole suuri. Lisäksi en juurikaan tuota sisältöä mihinkään sosiaalisen median kanaviin. Olen hyvin tarkka siitä, mitä jaan internetissä ja haluan suojella yksityisyyttäni. En julkaise juurikaan yksityiselämääni koskevia asioita, vaan pidän linjan hyvin maltillisena. Tämä tarkoittaa sitä, että digitaalinen persoonassani on hillitty ja enemmän asiallinen kuin esimerkiksi viihteellinen. 

Kuitenkin pohtiessani tarkemmin asiaa, tajusin sosiaalisen median olevan osa päivittäistä elämääni ja käytän erilaisia sosiaalisen median kanavia jatkuvasti. Minulla on profiileja lukuisissa sosiaalisen median kanavissa esimerkiksi Instagramissa, VSCO:ssa, Facebookissa, TikTokissa ja LinkedIn:issä. Vaikka käyttäjätilini ovat pääosin yksityisiä, on silti paljon eri tietoja saatavilla, joita ei tule edes ajatelleeksi. Kuten aiemmin mainitsin, en juurikaan itse tuota sisältöä sosiaalisen median kanaviin. Kuitenkin kulutan paljon muiden sosiaalisen median käyttäjien niin ystävieni kuin sosiaalisen median vaikuttajien tuottamaa sisältöä. Lisäksi esimerkiksi julkisesti kommentoin ja tykkäilen muiden sisällöistä. Kulutan sosiaalisen median sisältöä pääasiassa viihteelliseen tarkoitukseen ja oppimiseen. Käytän myös sosiaalisen median kanavia päivittäin yhteydenpitovälineenä esimerkiksi ystävieni ja perheeni kesken. Yhteydenpito tapahtuu sekä ryhmäkeskustelujen että yksityisviestien muodossa. 

Googlettaessani omaa nimeäni hakutulokset olivat pääasiassa oikeita ja vastaavat identiteettiäni. Minusta löytyi esimerkiksi kuvia, eri sosiaalisen median profiileja ja tietoa harrastustaustastani. Kuitenkin tuloksena tuli myös paljon tietoja ja kuvia muista henkilöistä. Oman nimen Googlettaminen herätti kysymyksen siitä, kuinka paljon pystyn hallitsemaan tietoa itsestäni verkossa. Sosiaalisen median alustojen kautta minulla on suhteellisen paljon kontrollia sillä voin esimerkiksi muokata profiilejani, poistaa viestejä ja muokata yksityisyysasetuksia. Kuitenkin ulkopuolisilla verkkosivustoilla ja vanhoissa hakutuloksissa näkyvä tieto ei ole yhtä helposti hallittavissani, mikä on jopa pelottavaa. Lisäksi on hyvä muistaa, että vaikka sosiaaliseen mediaan jaettu sisältö tai tieto olisi yksityisen profiilin takana, ne voivat jotakin kautta päätyä esimerkiksi internettiin. 

Yksi havainto, joka nousi esiin Googlettaessa itseäni, on kuvien pysyvyys verkossa. Esimerkiksi minusta löytyi kuvia lapsuudesta saakka. Vaikka kuvat ovat poistettu alkuperäisestä lähteestä, kuvat ovat silti edelleen verkossa. Tämä kertoo siitä, että kerran verkkoon ladattu tieto saattaa jäädä ikuisesti, vaikka sen poistaisi alkuperäisestä lähteestä. Tämän vuoksi on hyvin tärkeää pohtia mitä jakaa sosiaaliseen mediaan ja millaisia vaikutuksia tai seuraamuksia jaetulla materiaalilla on tulevaisuuden kannalta.

Oman digitaalisen identiteetin pohtiminen ja oman nimen Googlettaminen herätti entisestään ajatuksia siitä, kuinka tärkeää on miettiä mitä jakaa sosiaalisessa mediassa ja kuinka omaa yksityisyyttä voi suojella. Jatkossa tulen miettimään näitä asioita varmasti tarkemmin ja monipuolisemmin. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Henkisen hyvinvoinnin edistäminen

Tässä blogikirjoituksessa tulen jakamaan ajatuksiani minua kiinnostavasta aiheesta, joka on henkinen hyvinvointi ja sen edistäminen. Henkinen  hyvinvointi tarkoittaa turvallisuuden tunnetta, kokemusta merkityksellisyydestä sekä yleisesti elämän kokemista mielekkäänä. Siihen liittyy myös kyky kohdata ja hyväksyä erilaiset vastoinkäymiset ja selviytyä niistä. (Kotiliesi, 27.3.2020.) Koen aiheen tärkeäksi, koska tässä maailmassa, jossa elämme henkinen hyvinvointi jää usein suorittamisen, kiireen, stressin, paineiden ja jatkuvan tavoitettavuuden varjoon. Kuitenkin se on yksi tärkeimmistä tekijöistä onnellisuuden ja hyvinvoinnin edistäjänä. Tässä blogikirjoituksessa keskitymme siihen, miten voimme aktiivisesti edistää henkistä hyvinvointia ja luoda pohjan tasapainoiselle ja merkitykselliselle elämälle.  Ensimmäinen askel henkisen hyvinvoinnin edistämisessä on itsetuntemus ja sen kehittäminen. Itsetuntemus tarkoittaa lyhyesti sitä, että tuntee itsensä, omat ajatukset, tunteet, ...

Suunnitelma sosiaalisen median hyödyntämisestä jalkapalloturnauksessa

Kuva: Theodor Meyer / Pexels Tässä blogitekstissä esittelen suunnitelman paikallisen jalkapalloturnauksen markkinoinnista ja osallistujien sitouttamisesta sosiaalisen median avulla. Tapahtuma järjestetään paikallisen urheiluyhdistyksen toimesta ja se on suunnattu aikuisten harrastejoukkueille. Suunnitelmana on hyödyntää monipuolisesti eri sosiaalisen median kanavia jotta tapahtuman näkyvyys ja osallistujien kokemukset voidaan maksimoida. Jalkapalloturnauksen sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelman nimenä toimii "Näkyvyyttä, yhteisöllisyyttä ja osallistumisen iloa". Tavoitteena on luoda kohdennettu sosiaalisen median kampanja aikuisille jalkapallon harrastajille, joka lisää turnauksen tunnettuutta, houkuttelee uusia osallistujia ja katsojia sekä vahvistaa paikallisyhteisön ja lähikuntien urheilukulttuuria. Sosiaalisen median hyödyntämisen avulla pyritään saada osallistujia paikallisten joukkueiden lisäksi myös lähikunnista. Tavoitteisiin kuuluu myös nykyisten osallistujien ...

5.6 Saavutettavuus verkkosivuistoissa

  Tässä postauksessa tulen käsittelemään verkkosivustojen saavutettavuutta. Sillä tarkoitetaan sitä, että verkkosivustot ovat helppokäyttöisiä ja helposti ymmärrettäviä sekä kuka tahansa pystyy käyttämään niitä.  Saavutettavat verkkosivut ovat tärkeitä yhdenvertaisuuden edistämisen vuoksi. Nykyään myös lainsäädäntö edellyttää yleisesti saatavilla olevien palvelujen tuottajia tekemään verkkosivuistoistaan saavutettavia. Millaiset ovat saavutettavat verkkosivut? Saavutettavat verkkosivustot ovat sellaiset, jossa on huomioitu erilaiset käyttäjät erilaisten ominaisuuksien avulla, jotta mahdollisimman moni pystyisi käyttämään niitä rajoitteista huolimatta. Verkkosivustojen saavutettavuutta voi lisätä hyvin monilla pienillä tekijöillä. Esimerkiksi verkkosivujen saavutettavuutta edistävät helposti ymmärrettävä selkokieli, tekstin kuuntelumahdollisuus, iso fonttikoko, sopiva rivinpituus ja tekstin tukeminen kuvilla.  Ketkä hyötyvät saavutettavuudesta? Lähtökohtaisesti ihan jokain...