Siirry pääsisältöön

3.5 Verkkokauppojen menestystekijät

Verkkokauppa-alustat vertailussa - Mikä sopisi minulle?


Verkkokauppojen suosio on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Yhä useammat suosivat verkkokauppoja perinteisten kivijalkakauppojen sijaan. Verkkokauppojen suosioon vaikuttaa niiden hyvin laaja valikoima ja helppous. Tuotteen tai palvelun ostaminen onnistuu esimerkiksi omalta kotisohvalta. Svean tutkimuksen mukaan verkkokauppojen kasvu ei näytä hyytyvän tulevaisuudessakaan. Tulevien viiden vuoden aikana ennustetaan 40 prosentin kasvua Suomen markkinoilla. Yritysten kannattaa siis kiinnittää erityistä huomiota ja panostaa verkkokauppojen helppokäyttöisyyteen ja käyttäjäystävällisyyteen. 

Itse suosin muun muassa Nelly.com ja Zalando verkkokauppoja. Nelly.com on johtava pohjoismainen naisten vaate ja kauneus verkkokauppa. Zalando on saksalainen verkkokauppa, joka myy muun muassa vaatteita ja kenkiä. Pohtiessani näitä verkkokauppoja tuli esille monia tekijöitä, jotka vaikuttavat niiden asiakaslähtöisyyten. Molemmissa yhdistyy se, että pidän yrityksiä luotettavina. Tiedän saavani tilaamani tuotteet ja mikäli ilmenee ongelmia tilauksen kanssa  saan asiakaspalveluun yhteyden helposti suomenkielellä. 

Molemmissa verkkokaupoissa on käytössä chatbotti, jonka avulla saa helposti yhteyden asiakaspalveluun. Lisäksi Zalandon asiakaspalveluun pystyy ottamaan yhteyttä soittamalla ja yhteydenottolomakkeen avulla. Pidän toimivaa ja helposti lähestyttävä asiakaspalvelua todella tärkeänä, koska verkkokaupasta ostaessa ei ole samanlaista myyjän tukea ja apua kuten kivijalkamyymälöissä.

Verkkosivujen visuaalinen ilme on yhteydessä asiakkaan ostopäätökseen. Mikäli nettisivut ovat esimerkiksi  hyvin epäselvät ja epäsiistit niin todennäköisesti asiakas jättää tilauksen tekemättä tai tekee tilauksen toisesta verkkokaupasta. Visuaalinen ilme voi kertoa asiakkaalle myös sivuston luotettavuudesta. Toki nykyään on paljon myös hyvin epäluotettavia verkkokauppoja, joiden nettisivut ovat visuaalisesti hyvin selkeät ja luotettavan näköiset. Tämän vuoksi ei pidä luottaa verkkokauppaan pelkkien nettisivujen perusteella. Itse esimerkiksi luen paljon asiakaskokemuksia eriaisista luotettavista lähteistä.

Helppo ja selkeä palautusjärjestelmä on erityisen tärkeää verkkokaupoissa, koska verkosta ostaminen ei mahdollista tuotteen sovittamista kuten kivijalkamyymälöissä. Mikäli palauttamisessa on tiukat ehdot ja se on tehty monimutkaiseksi, asiakas ei todennäköisesti suosi jatkossa kyseistä verkkokauppaa. Zalando tarjoaa esimerkiksi 100 päivän ilmaisen palautuksen, mikä tuo asiakkaalle vapautta ja joustavuutta. Lisäksi palautukseen on selkeät ohjeet nettisivuilla ja palauttaminen on muutenkin tehty yksinkertaiseksi. Nelly.com puolestaan tarjoaa 30 päivän palautusoikeuden ja palautus maksaa 3,90€. Tämä maksullinen palautus voi vaikuttaa joidenkin asiakkaiden kohdalla ostopäätökseen. 



Lähteet:

Verkkokauppa kasvaa sekä Suomessa että muualla - eikä loppua näy. Luettavissa: https://www.svea.com/fi/fi/yritykset/yritysblogi/lue/verkkokauppa-kasvaa-seka-suomessa-etta-muualla-eika-loppua-nay/. Luettu: 21.11.2022.

Nelly.com verkkokauppa. Katsottavissa: https://nelly.com/fi/.

Zalando verkkokauppa. Katsottavissa: https://www.zalando.fi

Kuva 1: https://www.helpotkotisivut.fi/blogi/verkkokauppa-alustat-vertailussa/



Kommentit

  1. Kiitos, blogisi lukeminen oli mukavaa ja aihe oli hyvin kiinnostava. Tykkäsin aiheesta, koska se koskettaa minua itseänikin, sillä tilailen usein verkkokaupoista tuotteita. Oli kiva kuulla kirjoituksessasi omista kokemuksistasi ja mielipiteistäsi nettikauppojen luotettavuudessa. Hurjaa, jos verkkokaupat kasvavat jopa 40% viidessä vuodessa Suomen markkinoilla.

    VastaaPoista
  2. Hyvä ja selkeä kirjoitus. Olen samaa mieltä siitä, että yritysten on tärkeää panostaa sivustojen helppokäyttöisyyteen, sillä itse olen huomannut, että jos en löydä etsimääni nopeasti ja helposti, vaihdan toiseen verkkokauppaan. Suosin itsekin kyseisiä verkkokauppoja, ja mielestäni molempien sivuilla on helppo navigoida. Kiitos hyvästä kirjoituksesta!

    VastaaPoista
  3. Blogi oli kivaa luettavaa, sillä aihe on hyvin tuttu itsellenikin. Pidin siitä, että käytit oikeita verkkokauppoja esimerkkinä ja olit jopa perehtynyt niiden asiakaspalveluun sekä palautuskäytäntöihin. Arviosi siitä, miten palautusehdot vaikuttavat asiakkaiden päätöksiin kuulosti ainakin omaan korvaani hyvin todenmukaiselta.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Henkisen hyvinvoinnin edistäminen

Tässä blogikirjoituksessa tulen jakamaan ajatuksiani minua kiinnostavasta aiheesta, joka on henkinen hyvinvointi ja sen edistäminen. Henkinen  hyvinvointi tarkoittaa turvallisuuden tunnetta, kokemusta merkityksellisyydestä sekä yleisesti elämän kokemista mielekkäänä. Siihen liittyy myös kyky kohdata ja hyväksyä erilaiset vastoinkäymiset ja selviytyä niistä. (Kotiliesi, 27.3.2020.) Koen aiheen tärkeäksi, koska tässä maailmassa, jossa elämme henkinen hyvinvointi jää usein suorittamisen, kiireen, stressin, paineiden ja jatkuvan tavoitettavuuden varjoon. Kuitenkin se on yksi tärkeimmistä tekijöistä onnellisuuden ja hyvinvoinnin edistäjänä. Tässä blogikirjoituksessa keskitymme siihen, miten voimme aktiivisesti edistää henkistä hyvinvointia ja luoda pohjan tasapainoiselle ja merkitykselliselle elämälle.  Ensimmäinen askel henkisen hyvinvoinnin edistämisessä on itsetuntemus ja sen kehittäminen. Itsetuntemus tarkoittaa lyhyesti sitä, että tuntee itsensä, omat ajatukset, tunteet, ...

Suunnitelma sosiaalisen median hyödyntämisestä jalkapalloturnauksessa

Kuva: Theodor Meyer / Pexels Tässä blogitekstissä esittelen suunnitelman paikallisen jalkapalloturnauksen markkinoinnista ja osallistujien sitouttamisesta sosiaalisen median avulla. Tapahtuma järjestetään paikallisen urheiluyhdistyksen toimesta ja se on suunnattu aikuisten harrastejoukkueille. Suunnitelmana on hyödyntää monipuolisesti eri sosiaalisen median kanavia jotta tapahtuman näkyvyys ja osallistujien kokemukset voidaan maksimoida. Jalkapalloturnauksen sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelman nimenä toimii "Näkyvyyttä, yhteisöllisyyttä ja osallistumisen iloa". Tavoitteena on luoda kohdennettu sosiaalisen median kampanja aikuisille jalkapallon harrastajille, joka lisää turnauksen tunnettuutta, houkuttelee uusia osallistujia ja katsojia sekä vahvistaa paikallisyhteisön ja lähikuntien urheilukulttuuria. Sosiaalisen median hyödyntämisen avulla pyritään saada osallistujia paikallisten joukkueiden lisäksi myös lähikunnista. Tavoitteisiin kuuluu myös nykyisten osallistujien ...

5.6 Saavutettavuus verkkosivuistoissa

  Tässä postauksessa tulen käsittelemään verkkosivustojen saavutettavuutta. Sillä tarkoitetaan sitä, että verkkosivustot ovat helppokäyttöisiä ja helposti ymmärrettäviä sekä kuka tahansa pystyy käyttämään niitä.  Saavutettavat verkkosivut ovat tärkeitä yhdenvertaisuuden edistämisen vuoksi. Nykyään myös lainsäädäntö edellyttää yleisesti saatavilla olevien palvelujen tuottajia tekemään verkkosivuistoistaan saavutettavia. Millaiset ovat saavutettavat verkkosivut? Saavutettavat verkkosivustot ovat sellaiset, jossa on huomioitu erilaiset käyttäjät erilaisten ominaisuuksien avulla, jotta mahdollisimman moni pystyisi käyttämään niitä rajoitteista huolimatta. Verkkosivustojen saavutettavuutta voi lisätä hyvin monilla pienillä tekijöillä. Esimerkiksi verkkosivujen saavutettavuutta edistävät helposti ymmärrettävä selkokieli, tekstin kuuntelumahdollisuus, iso fonttikoko, sopiva rivinpituus ja tekstin tukeminen kuvilla.  Ketkä hyötyvät saavutettavuudesta? Lähtökohtaisesti ihan jokain...