Valio on jokaisen suomalaisen tuntema yritys, joka valmistaa pääasiassa erilaisia maitotuotteita. Valio on jakanut jo kymmenien vuosien ajan erilaisia reseptejä esimerkiksi internetissä, maitopurkkien kyljissä ja paperisina flyereinä. Sosiaalisen median suosion noustessa Valio on alkanut hyödyntämään monipuolisesti eri sosiaalisen median kanavia reseptien jaossa ja yleisesti mainonnassa.
Sosiaalisen median kanavia, joita Valio hyödyntää aktiivisesti on Instagram, Facebook, TikTok, Youtube, Twitter ja Pinterest. Keskityn kuitenkin tässä postauksessa analysoimaan sitä kuinka Valio hyödyntää Instagramia, facebookia, TikTokkia ja Youtubea. Näissä kanavissa yritys on kaikista aktiivisin ja tavoittaa suurimman yleisön.
Instagram ja Facebook
 |
| Valion Instagram |
Sisällöiltään nämä kanavat ovat lähes samanlaiset. Pääasiassa molemmissa kanavissa jaetaan erilaisia reseptejä ja informoidaan ajankohtaisista asioista. Kuitenkaan näissä kanavissa ei toistu samat reseptit vaan molemmissa kanavissa jaetaan erit reseptit. Myös erona on se, että Facebookista ei näe suoraan reseptejä vaan ne ohjautuvat Valion nettisivuille. Instagramissa on taas suoraan kerrottu valmistusohjeet. Instagramissa on myös paljon eri sosiaalisen median vaikuttajien ja julkisuuden henkilöiden kanssa tehtyä sisältöä, jota ei Facebookissa ole.
Facebookissa osallistetaan seuraajia enemmän, kuin Instagramissa. Esimerkiksi lähes jokaisessa Facebook postauksessa on jokin seuraajille osoitettu kysymys. Molemmissa kanavissa osallistetaan seuraajia
kuitenkin muun muassa erilaisten arvontojen avulla.
Valiolla on Instagramissa lähes 80 tuhatta seuraajaa ja Facebookissa yli puoli miljoonaa. Facebookin käyttäjien ikä on noussut viime vuosien aikana verraten Instagramiin, jossa on enemmän hyvinkin nuoria käyttäjiä. Oman näkemykseni mukaan vanhemmat ihmiset yleisesti valmistavat enemmän ruokia ja leivonnaisia. Tämä voi selittää sen, että Valiolla on enemmän seuraajia Facebookissa, kuin Instagramissa.
TikTok ja Youtube
 |
| Valion TikTok |
Myös TikTokissa ja Youtubessa sisältö on pääasiassa erilaisten reseptien jakoa, mutta vain videoiden muodossa. Youtubessa on myös uutuustuotteiden mainosvideoita, joita esitetään todennäköisesti esimerkiksi televisiossa. TikTokissa videot ovat pääasiassa lyhyempiä, maksimissaan kolmen minuutin pituisia. Youtubessa videoiden pituudet sen sijaan vaihtelevat muutamista sekunneista reiluun kymmeneen minuuttiin.
TikTokin sisällöstä huomaa, että sillä pyritään tavoittamaan hieman nuorempia katsojia. Esimerkiksi Valio on toteuttanut erilaisia nuorten keskuudessa pyöriviä TikTok trendejä. Lisäksi sisältö on paljon humoristisempaa, kuin muissa some kanavissa.
Youtubessa Valiolla on reilu 11 tuhatta tilaajaa, mutta katsojaluvut vaihtelevat videosta riippuen hyvin paljon. TikTokissa seuraajia on hieman enemmän, reilu 15 tuhatta. Uskon TikTokin suuremman suosion johtuvan videoiden nopeammasta temmosta.
Lähteet:
https://www.valio.fi
https://www.youtube.com/@valio
https://www.instagram.com/valiofi/?hl=fi
https://www.tiktok.com/@valiofi
https://fi-fi.facebook.com/valiosuomi/
Mielestäni aihe oli hyvin kiinnostava, koska Valio on tuttu yritys kaikille suomalaisille ja mainoksia tulee vastaan monissa eri kanavissa. Minullekin on tullut Valion mainoksia vastaan Tiktokissa ja Instagramissa. En olisi kuitenkaan uskonut, että heidän seuraajakuntansa on noinkin suuri. Oli mukava kuulla omista kokemuksistasi ja olisin mielelläni kuullut niistä vielä enemmän!:)
VastaaPoistaOli kiva lukea suomalaisille tutun yrityksen somemarkkinoinnista! Teksti oli rakenteeltaan myös hyvin selkeää ja helppolukuista. Tekstissä oli tuotu myös hyvin markkinoinnin eroja somekanavien välillä. Olen itsekin törmännyt valion eri mainoksiin somessa. Kiitos hyvästä postauksesta!
VastaaPoistaOlen itsekin törmännyt usein Valion mainoksiin, mutta yllätyin kuitenkin siitä, että kuinka monessa somekanavassa Valio tekee markkinointia. Luulisi, että Valio julkaisisi samat postaukset kaikissa kanavissa, jotta saavuttaisi niille suurimman mahdollisen yleisön, mutta näin ei kuitenkaan ollut. Valion markkinointiin selvästi panostetaan. Pidin tekstissä olevista havainnollistavista esimerkeistä, millaista materiaali Valio julkaisee.
VastaaPoistaKiitos mielenkiintoisesta blogitekstistä. Vaikka Valio onkin suuri yritys Suomessa, en olisi uskonut heidän somekanavien olevan kuitenkaan noin suosittuja. Somet olivat jaettu hyvin kuvajulkaisuihin perustuviin ja videoihin perustuviin. Aiheesta olisi varmasti saanut paljon enemmänkin tekstiä aikaiseksi, mutta merkkirajan rajoituksista huolimatta sait hienosti tuotua esille jokaisen kanavan sisällön. Hienoa pohdintaa myös siitä, millaisille katsojille julkaisut ovat tarkoitettu.
VastaaPoista